woensdag 6 november 2013

Voor de chaotischen onder ons...



Altijd ruzie met je ouders omdat je kamer net een zwijnenstal lijkt?Moet jij ook altijd uren zoeken naar je schoolboeken en lijkt je bureau wel een vuilstortplaats? Lees dan vooral verder! Ik ga vandaag tips over hoe je je kamer het beste zo snel en netjes mogelijk kan opruimen en ik ook over hoe je hem ook zo kan houden. Zelf ben ik ook zo'n persoon waarvan de kamer meer een vuilnisbelt lijkt dan een slaapkamer maar ik ben er zelf nu ook mee bezig mijn kamer netter te houden. Ik spreek dus uit ervaring...

'benodigdheden':

  • vuilniszak(ken)
  • een stofzuiger
  • een doekje
  • een beetje doorzettingsvermogen

De vuilniszakken zijn eigenlijk het belangrijkste van allemaal. Ik merk dat je makkelijker dingen weggooit als een vuilniszak binnen handbereik hebt. Zonder vuilniszak heb je toch sneller de neiging om rommeltjes ergens ' eventjes' in te stoppen met als gevolg dat het daar ook een hele tijd in blijft zitten. Houdt daarom dus altijd een vuilniszak bij de hand. 

Oke dan nu het waar het allemaal om draait: stap voor stap je kamer opruimen

1. Haal eerst al je kleding van de vloer en van plekken waar het niet hoort te liggen. Is het nog schoon hang het dan in je kast of hang het over een stoel zodat je het de volgende dag weer aan kunt trekken. Is het vies? in de wasmand. 
2. Ruim nu alle rommeltjes zoals snoeppapiertjes en kartonnentjes op. begin bij de deur en gooi al het afval wat je tegenkomt weg. 
3. Kijk nu of er dingen in je kamer liggen die er niet thuis horen. misschien heb je wel even iets van zolder gehaald wat je nog terug moest zetten. doe alles in een mand of tas en zet het terug als je klaar bent of zet alles gewoon meteeen weer op de plek waar het hoort. Ik vindt dat persoonlijk niet handig omdat ik dan steeds weer naar de zolder of naar beneden moet lopen zodat ik niet door kan werken maar dat is wat je persoonlijk het handigst vindt. 
4. is je bureau stoffig? ga er even over heen met een doekje en zet dan alles weer terug op zijn plek. doe dit ook met andere kastjes.'
5. maak je bed mooi op. dat oogt gelijk een stuk opgeruimder. 
6. controleer of er nergens meer wat onder ligt en dan kun je eventueel de vloer nog even stofzuigen. 
Klaar!



Tips om je kamer opgeruimd te houden. 

1. heel belangrijk! als je iets gebruikt zet het weer terug als je klaar bent. zo voorkom je dat je overal weeer dingen vindt die daar niet horen.
2. stofzuig je kamer zo nu en dan en wanneer je kastjes weer stoffig worden ga er dan even met een doekje over. 
3. maak je bed op. dit hoeft geen kunst werk te zijn maar zorg in ieder geval dat je dekbed is rechtgetrokken en dat je kussen niet bij je voeteneind ligt ;). als je nog tijd hebt kun je nog wat decoratie kussentje op je bed leggen. 
4. verzin vaste plekken voor spullen. zet je schoolboeken bij elkaar in een kast bijvoorbeeld en doe je pennen en potloden in een etui of pennen bakje. 

Laatste tip: maak er geen showroom van! je kamer is om in te leven en hoeft er dus niet per se super strak uit te zien want dat is alleen maar heel erg oncomfortabel en vergeet er niet je eigen twist aan te geven. 

nou dit waren de tips van grootmoeder Galina. zo voel ik me nu wel een beetje. net zo'n moedertje. ik hoop dat jullie wat aan mijn tips hadden!

Succes met opruimen!

Galina

1 opmerking:

  1. Haha super leuk artikel! Mijn kamer is echt een gigantische rotzooi dus ik heb hier wel wat aan! xx
    ps. zou je ook een kijkje op mijn blog kunnen nemen en eventueel een reactie/tip achterlaten?

    BeantwoordenVerwijderen